LOADING

Type to search

Han valde att marknadsföra sig via Facebook

Han valde att marknadsföra sig via Facebook

Share

Av Linnea Hernberg

Jens C. Hilner är en av många fotografer som valt att marknadsföra sig via Facebook. Han berättar att han i början var väldigt anti Facebook och inte alls ville ha ett konto där.

– Alla är där men det ska inte jag vara, berättar han att han tänkte innan han insåg att Facebook är en stor marknadsföringskanal och därefter valde att tänka om.

Facebook är en av de största kanalerna idag att marknadsföra sig själv på eftersom det är ett väldigt stort nätverk där väldigt många människor finns. Man kan styra sin marknadsföring väldigt fritt och kan nå ut till många människor samtidigt utan att fysiskt behöva anstränga sig för att åka runt och visa upp sig själv och sina tjänster.

– Jag började plugga facebookinställningar och hur det funkade och provade mig fram till vad som funkade bäst för mig, säger Jens.

Efter att ha arbetat med Facebook och börjat marknadsföra sig därigenom fick han en effekt som var över förväntan. Jens kunde börja sprida sitt budskap, marknadsföra sig som fotograf och visa sina bilder för stora massor över hela världen.

Gillasidor är en bra väg att gå

Hur man väljer att annonsera sig på facebook är väldigt olika men att starta upp en gilla-sida är en bra början när man vill börja bygga upp sitt personliga varumärke eller bara marknadsföra sitt företag och sina tjänster. Jens talar om att han själv har testa många varianter och jobbat sig fram till vilken strategi som fungerar bäst och ger störst utslag för honom.

– Jag annonserar kanske sju-åtta dagar i månaden på gilla-sidan och om jag lägger cirka 300 kr på en dygnsannons på Facebook så genererar det cirka 800-1000 likes. Så säker är jag på den strategin för att jag har pluggat den och testat den om och om igen samt att jag har satsat en hel del pengar på den.

För att få så stort utslag som möjligt genom en marknadsföring via facebook så krävs det självklart att man lägger ner tid på att få det att funka.

– Att bygga upp en sida på Facebook som kommer generera uppdrag och möjligheter kräver att man tar sig tid till göra det bra och seriöst, säger Jens.

Det är inte alltid så uppenbart att Facebook kan vara en del av jobbet, men Jens berättar även att han själv sitter på Facebook cirka tre timmar om dagen just för att det är en del av hans jobb och han tar det seriöst.

Vara sig själv och tackla kritiken

Jens berättar även att när man försöker marknadsföra på alla olika sätt är det viktigt att alltid vara sig själv. Man ska inte bygga upp en falsk profil, även om det innebär att man ibland kan komma att säga fel saker och därefter ångra sig.

– Det är okej att vara arg och irriterad, man kan inte vara perfekt, säger han och fortsätter; många är nog rädda för att göra fel men jag tror det är tvärtom, att det är bra att visa att man kan göra fel.

Kritik är något som Jens säger att han stöter på av och till, En del kritik är säkert befogad och att han då försöker ta det seriöst och ta lärdom av det. Han försöker ta åt sig och förbättra det kritiken handlat om. Mycket kritik säger han också ofta bara är trams och folk som är avundsjuka och den kritiken får man lära sig att skaka av sig och försöka att fokusera på positiva saker.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *