LOADING

Type to search

Chefer bör vara i sociala medier

Chefer bör vara i sociala medier

Share

Av Tova Midfjäll

Är du aktiv på sociala medier? Om inte bör du se till att bli det.

Det händer lika mycket i den digitala världen som i den analoga, det är bara att acceptera att vi lever i två världar nu säger Cathrin Frisemo, författare och entreprenör.

Vi lever i en övergång från industri till digitalsamhälle. Mycket händer på sociala medier, det är så livet ser ut idag både privat och på jobbet. Cathrins uppmaning är att det är bara att hänga på, annars kommer företaget att dö.

En del väljer att låta andra sköta kommunikationen på sociala medier men när man gör det missar man mycket, det är ett nytt sätt att tänka och göra affärer, du behöver ha en konstant dialog med dina kunder och till det är sociala medier ett utmärkt verktyg. Det är där kunderna finns och det är där det pratas om ditt företag, om du inte är där har du ingen aning om vad som sägs.

-Det går inte att stå utanför kulturen som utvecklas på sociala medier, man behöver leva i den för att förstå och vara delaktig i vad som sker menar Cathrin.

Det fungerar inte att säga att man inte har tid, det ingår numera som en del i arbetsuppgifterna. När mailen började användas i större skala för ungefär tjugo år sedan var det en del som ojade sig över det och inte ville ha mailkonto, det här är samma sak, det är en förändringsprocess vi är mitt i.

Cathrin berättar att hon läst en undersökning som säger att de chefer som är mest omtyckta och som det går bäst för, finns på sociala medier. Om du inte vet hur du ska gå tillväga ger Cathrine rådet att:

-Ta hjälp av dina barn om du har några, de är experterna, släpp prestigen och lär av de som kan.

Cathrin Frisemos sammanfattande fem tips:

1 Har du inget, så skaffa ett socialt mediekonto och häng där för att lära hur det fungerar.
2. Spana in hur andra chefer och företag gör.
3. Ha en digital mediestrateg i ledningsgruppen.
4. Dra upp en social medie strategi som revideras med jämna mellanrum.
5. Fråga och engagera anställda för att lära av dem hur de kan använda sociala medier i sitt jobb.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *