LOADING

Type to search

Därför är det viktigt att man mäter effekten av kampanjer i sociala medier

Därför är det viktigt att man mäter effekten av kampanjer i sociala medier

Share

Av Nina Jansdotter

Sandra Friberg arbetar som marknadsansvarig för FeedKit och social marknadsföring är en stor del av hennes vardag. Sitter hon inte med Twitter så diskuterar hon digitala fenomen eller trender i LinkedIn-grupper. De hjälper företag att komma igång med sin sociala marknadsföring, men hjälper även till att ta fram digitala strategier och förfina det digitala arbete som många företag redan har. Sandra har arbetat med marknadsföring i olika former i tio år, både i företag och ideellt, det finns så mycket hon har lärt sig och det vill hon dela med sig av till andra.

Enligt henne är det viktigt att man mäter effekten på kampanjer man har haft i sociala medier. Om man lägger en massa pengar på en kampanj och sen inte följer upp hur det har gått, är det ganska bortkastade pengar.

– Då har man ingen aning om vad man kan göra annorlunda till nästa gång. Du vill ju lägga pengarna där du får bäst utdelning och det är enbart genom att mäta kampanjers utfall som du får veta hur det har gått, säger Sandra.

Det är konstigt nog ganska ovanligt att man mäter effekten fortsätter hon. Många tycker att det tar för mycket tid och andra vet inte riktigt hur de ska göra. Men med rätt verktyg och hjälp behöver det inte vara så svårt och krångligt, menar hon.

– Man behöver inte ta in hela artilleriet på en gång utan börja med det som ger tillräckligt med data så kan man alltid utöka sina mätningar vid kommande kampanjer. Det är mycket man förväntas kunna idag när det gäller digital marknadsföring, men man kan inte vara expert på allt. Det finns många bra bloggar att läsa samt företag att ta hjälp av.

Vad blir effekten av att man följer upp?

– Man får svart på vitt om kampanjen gått plus eller minus. Man får veta vad man ska lägga sin budget på och vad man kan förvänta sig för utfall under kommande kampanjer.

Om man inte mäter så är det som att trycka på knappar samtidigt som du blundar, enligt henne. Du har ingen aning om vad du trycker på och vad resultatet blir. Likadant är det med marknadsföring – du trycker på dina utvalda knappar, väntar och mäter. Först då vet du om du tryckt rätt eller fel, anser Sandra.

Hur man går till väga

Det finns många olika sätt att mäta utfallet av kampanjer men Sandra tycker att två sätt sticker ut lite extra. Dels är det att använda någon typ av verktyg som hanterar företagets sociala marknadsföring.

– Här får du till exempel genom omvärldsbevakning svar på hur många som pratat om ditt varumärke eller produkt under kampanjens gång, men också möjlighet att se hur många av dina följare som har klickat på dina kampanjlänkar i inläggen. Kombinera detta med Google Analytics så kan du även se om deras besök på hemsidan eller kampanjsidan lett till ett köp eller om de fyllt i ett kontaktformulär för mer information, säger Sandra.

Om trenden med sociala medier fortsätter, vilket hon tror, så kommer det enligt henne bara att bli viktigare och viktigare att man följer upp resultaten. Det är fortfarande många som annonserar i analoga medier, men efterhand som detta kommer att fasas ut och flyttar till det digitala så kommer det bli ännu viktigare att mäta och följa upp när hela marknadsbudgeten helt plötsligt läggs på digitala kampanjer.

Tre avslutande tips från Sandra Friberg

– Hitta ett verktyg som passar er verksamhet bäst. Det finns ett fåtal svenska och ett flertal internationella. Exempel är FeedKit, Sprout Social och HootSuite.

– Planera kampanjen och bestäm redan från början hur den ska mätas. Förbered!

– Sätt upp mål och delmål. När kan kampanjen anses ha gått bra och hur bra ska den ha gått för att anses vara riktigt lyckad.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *